Før- og etter-bilder fra parsellen.

 

Jeg jobbet litt i hagen i ettermiddag. Om høsten er det så rolig fordi man slipper å konkurrere mot gresset som nesten har sluttet å gro.

 

Før-bilde: Før jeg ryddet på begge sider av den hjemmelagde gangstien. I bakgrunnen skimtes fem hekkplanter som ses på det nederste bildet i dette innlegget.

Etter-bilde: Etter at jeg hadde klippet ned døde tomatplanter og ettårige blomster: Ringblomster, pyntekorg og agurkurt. Jeg gravde selvsagt ikke opp døde planterøtter, og de døde plantene klippet jeg i små biter og lot dem dekke bedet de har stått i. Mesteparten av avfallet puttet jeg dog i denne potten. Jo mindre biter jo fortere brytes de ned til jord. Jo mindre biter jo mer får man plass til i en enkelt potte. Jeg plasserte den stappfulle potten et annet sted på parsellen der den er mindre iøyenfallende. Skal jo bruke dette planteavfallet som jorddekke i flere bed neste gang jeg er oppe i hagen. Ikke morgen, nei, for da er det meldt regn om ettermiddagen og på kvelden.

Til venstre på bildet ses to av de tre duftskjærsminene som jeg plantet foran plattingen i sommer. Til høyre for stien står gressløken.

Støttepinnene lar jeg stå.

De to bøkene lever fremdeles! Jeg fant dem under de digre tomatbuskene. Se den forrige oppdateringen av bøkene her.

Jeg var visst litt for ivrig med saksen i dag og kuttet toppen av den ene bøken….😯

 

Jeg ønsker meg en tett beplantet, naturlig og mangfoldig hage; et eldorado for meitemark, rovinsekter, edderkopper og andre småkryp. Derfor verken graver eller tråkker jeg i bedene. Og så mater jeg bedene med gressklipp og lignende som jeg legger oppå dem. Jeg graver bare når jeg planter ut nye urter eller busker og trær.

To høstfargede svartsurbærbusker som jeg kjøpte og plantet ut i sommer.

Fem hekkplanter som jeg også plantet ut i sommer. Lurer på om det er vinterblankmispel…? jeg skal lete etter navnet her i bloggen.

Håper på et lite rom her i midten av hagen når hekken vokser seg høy og bred! 👍

 

 

 

 

Frokost nummer 418. Sardiner og ny bakst.

 

 

Klokken 14:30: Den gurkemeie-gule, mibanske havrebaksten stod til steking.

 

I mens spiste jeg:

  • Ni “røkte” sardiner. De samme som i går, ja.
  • Økologisk blomkål. Rå, som vanlig.
  • En teskje økologisk peanøttsmør.
  • Og så drakk jeg to kopper te med melk.

 Endelige var baksten ferdig. Jeg skjærte tre døldige skiver og satte på nytt tevann. De varme skivene kjølte seg ned mens teen ble ferdig. Deretter blandet jeg melis og vann. Jeg avsluttet frokosten med:

  • To skiver med melisglasur og økologiske sesamfrø.
  • En skive med en teskje økologisk peanøttsmør.
  • En kopp te med melk.

“- Og så, da?!? ” sa Millie. 🐶

 

Se forrige frokost her! =)

 

 

 

 

 

Frokost nummer 419. Sardiner. Opphengt nummerskilt.

 

 

Dagens frokost:

 

  • Sju “røkte” sardiner i olje. Disse baltiske sardinene er ikke egentlig røkte; de er tilsatt smaken av å ha blitt røkt. 🤨 Men de er gode, likevel! 👍
  • Ni sorte oliven.
  • Økologisk, rå blomkål.
  • Usaltede cashewnøtter.
  • En tørket, økologisk aprikos.
  • To kopper te med melk. Og sukker, nam! Er ikke ofte jeg har sukker i teen, men i dag ble det to teskjeer i hver kopp.

Ser du hunden?

 

Og til slutt: Jeg fikk hengt opp det nye nummerskiltet på redskapsboden i går ettermiddag. På parsellen i kolonihagen. Fikk hjelp til å gjøre det, altså. Ble så fint. Jeg fortalte dere det i et innlegg i går, men på grunn av en irriterende teknisk feil så fikk ikke alle sett det. 😺

Se forrige frokost her! =)

 

 

 

Frokost nummer 420. Melisglasur. Arabisk blod.

 

 

Dagens frokost:

  • En siste skalk av mibansk havrebakst.
  • Melisglasur.
  • To kopper te med melk.
  • Gul energibombe, som i går. To rå eggeplommer, en nypresset sitron og litt kaldt vann.
  • Usaltede cashewnøtter.
  • 13 sorte oliven.
  • En teskje økologisk peanøttsmør.
  • Tørket løvetann fra hagen.

I dag bryter jeg rutinen med spisevindu på åtte timer! Jeg vet ikke når jeg fortsetter med det igjen; kanskje om en uke.

Millie satte seg slik helt av seg selv, som vanlig, og helt uten min oppfordring: Vi samarbeider så godt! 😊

 

I ettermiddag fikk jeg hengt opp nummerskiltet til parsellen min. Skiltet henger på baksiden av redskapsboden.

Jeg tittet litt nærmere på hjertetreets døde blader. Tok på dem. Bladene var klisne, så treet har nok blitt rammet av lus. =(

 

Se den forrige frokosten her!

PS: I dag ble det to nesten identiske blogginnlegg. Det første frokost-innlegget vistes ikke på blogg.no sin forside. Jeg slettet etterhvert den første varianten. Dette er den nye varianten.

PPSS: I dag fikk pappa resultatet av sin DNA-test: Masse fra Midtøsten og Sør-Østeuropa, Wales & resten av de britiske øyer og mye i Portugal. Saudi-Arabia, Kuwait, Iran, Irak, Bahrain, De Forente Arabiske Emirater, Syria, Israel og De Palestinske Territorier, Armenia, Aserbadsjan, Albania, Tyrkia, Ukraina, Bulgaria og så videre…. Til og med Ethiopia! Mye av dette stemmer faktisk med det vi har lært fra slektstreet hans på sin fars side, nemlig at vi stammer fra en irakisk kongefamilie fra Mosul og Baghdad på 800-tallet + portugisiske konger. =) Farfars forfedre kom til Norge for “noen” århundrer siden, og dette utenlandske opphavet lærte vi først om nylig. Det overrasket oss ikke siden mange i den slekten har lignet folk fra Midtøsten. Hva vil det egentlig si å være etnisk norsk? 😺

 

 

Frokost nummer 421. Gul energibombe.Facebook-venner.

 

Dagens frokost startet gult og gav meg raskt masse energi! Derav overskriften. Det kommer godt med når man har et spisevindu på bare åtte timer. Da frokosten ble inntatt klokken tolv så hadde jeg ikke spist siden åtte kvelden før.

  1. To rå eggeplommer og en presset sitron tilsatt vann. Bånnski!
  2. Deretter spiste jeg resten av den økologiske agurken og en økologisk, tørket aprikos.

 

Hvor mange Facebook-venner har jeg?

Den siste tiden har bloggen min ligget på topplisten hver eneste dag, og det både overrasker og gleder meg veldig mye! En dag satte jeg “personlig rekord” med omtrent 446 sidevisninger, men de to siste dagene er antall sidevisninger blitt halvert; dog ser jeg at bloggen fortsatt ligger på listen. =)😍

Det overrasker meg fordi jeg har bare 27 “venner” på Facebook, og bare en håndfull av dem leser bloggen min. Jepp, jeg er ikke så veldig kul og populær som kulingene som har 1000-2000 Facebook-venner. Hadde jeg hatt et tresifret eller firesifret antall Facebook-venner så hadde jeg også streifet innom øvre del av topplisten i blant.🤡 Noen har uttrykt stor forbauselse over at jeg i det hele tatt er på Facebook, hehehe!

Men, jeg er utrolig glad for å ha mange ukjente blogg-lesere:  Tusen takk! 😊👩‍💻 Håper noen blir inspirert til å lage raske og sunne frokoster, også!😃 

Har du mange Facebook-venner? 

I ettermiddag hentet jeg det nye nummerskiltet til parsellen i kolonihagen. Parsellen min går fra å være nummer 4 til å bli nummer 16. Min fødselsdato er 4/4. 4 ganger 4 = 16….Jeg sier det bare… Tallmagi. 😯

 

Gårsdagens frokost er her! =)

 

 

 

Frokost nummer 422. Hjemmebakte skiver med mer.

 

 

Tenk så raskt dagene har rast ned fra 555 til 422. Synes ikke det er mer enn et par uker siden jeg delte den første frokosten med dere!😯

 

Dagens frokost var:

  • To lange skiver av hjemmelaget, mibansk havrebakst. Jeg bakte i går. Baker gjerne to ganger i uken.
  • To økologiske bananer. Nå måtte jeg spise dem før de ble for modne!
  • Økologisk eplemos av 100% epler. I dag smakte eplemosen godt, og den passet utmerket sammen med banan. Disse moste eplene er gode å spise med skje rett fra glasset uten å tilsette sukker.
  • En kvart teskje melis.
  • To kopper te med melk.
  • Økologisk blomkål.
  • Fire mandler.
  • Økologiske solsikkekjerner.
  • Usaltede cashewnøtter. Putt cashewnøtter, solsikkekjerner, mandler og rå blomkål i munnen samtidig og tygg; de smaker så godt sammen!👍

Jeg beholdt bare denne ene, lille asjetten da jeg valgte en minimalistisk livsstil tidligere i år. På en liten asjett ser maten større ut. Mindre å vaske opp. Mindre å oppbevare. Mindre å stjele. Mindre å pakke ned hvis man flytter.

 

Forrige frokost er her!=)