Hvitløk og kinakål i grunn kjøkkenhage?

 

 

 

I skålen der jeg sådde hjemmedyrkede karsefrø i bomull helte jeg litt jord for noen dager siden. Substratet er svært tynt; antagelig mellom en til tre centimeter. Bomull underst og jord oppå. Det er ingen drenering i skålen, og jeg så antydning til mugg i dag. Derfor strødde jeg et tynt lag med kanel på jorden.

Hvitløken som spirer er høstet på min egen parsell. De kjøpte frøene av kinakål har såvidt begynt å slå rot.

 

Frokost.

 

 

 

 

Ukesoppgjør.

 

 

 

Her er forrige ukes oppgjør. Jeg handlet bare én gang i løpet av uken og holdt meg nok en gang under matbudsjettet. 21,00 kroner ble til overs.

Grunnen til at det holdt med én handling var at jeg spiste opp frukten, som hadde kortest holdbarhet, før jeg startet på kålen. 

Pengene til overs holdes av til senere matinnkjøp. Hvis jeg hadde brukt pengene til overs på noe unødvendig bare for å belønne meg selv fordi jeg var flink til å bruke lite penger på mat, da hadde det hele vært bortkastet! Heller leve under evne enn å sløse; slik fylles sparekontoene. 😊

 

Måltid nummer tre.

Måltid nummer to.

Mathandlet i to butikker.

Frokost.

 

 

 

Måltid nummer tre. Sunt, raskt og billig.

 

 

 

  • Økologisk, rå grønnkål. Kjøpte denne på salg i dag. Jeg foretrekker økologiske grønnsaker. Jeg spiste to blader minus stilk. Kål er sunn mat, og det er hovedgrunnen til at jeg valgte å spise denne til det tredje måltidet. Jeg kjøpte også økologisk blomkål i dag, men jeg har erfart at grønnkålen ikke holder seg fersk like lenge som blomkål. Grønnkål er svært mild; den smaker nesten ikke kål i det hele tatt. =)
  • En nypresset klementin. Jeg hellet kaldt vann fra springen gjennom pressen for å få med alt av klementinens fruktkjøtt og saft og drakk straks. Sunt og helt grei smak.
  • En skive gurkemeiegul havrebakst av økologiske havregryn. Melis på toppen. Godt!

I kveld var jeg forresten heldig og fikk en pakke svart te. 😊

Post scriptum: Derfor kommer jeg til å nyte noen kopper svart te med melk i kveld uten å blogge om det. =)

 

Måltid nummer to.

Mathandel.

Frokost.

 

 

 

Måltid nummer to. Fått første blogg-lønning!

 

 

Etter dagens mathandel ble det sunn mat:

En banan, en nypresset klementin pluss vann som jeg hellet gjennom sprinklene for å få med all saft og fruktkjøtt, en liten makrell i tomat, to skiver mibansk havrebakst med melis og noen økologiske solsikkekjerner.

Jeg gned bananskallet i ansiktet. Det er så sunt for huden!

 

Et par timer etter måltid nummer to logget jeg meg inn på nettbanken. Det var blitt stengetid for bankene; solen var gått ned og jeg hadde ingen store forhåpninger. -Jeg hadde fått lønning fra blogg.no!  Jeg ble så lettet og kjempeglad! 😆😅😁 Det var jo dette jeg hadde bekymret meg for i noen dager; det var tross alt min første fakturasending. Og så gikk det så bra! 

Da skal jeg fortsette å blogge, vet dere….! 

Post scriptum: Fillen som henger i bakgrunnen er gasbind som jeg tørker tennene til Millie med. Fukter bare med rent vann og skyller den godt etterpå.

Frokost.

Mathandel.

 

 

 

Mathandlet i to butikker.

 

 

 

Ny uke og nytt matbudsjett på 300,00 kroner!

 

Som vanlig gledet jeg meg til å handle inn litt mat igjen. Jeg spiste opp resten av blomkålen i går kveld.

Jeg har alltid med meg kontanter. Ved å la bankkortet ligge hjemme må jeg være bevisst på hva jeg putter i handlekurven. Det er jo ikke noe alternativ å komme frem til kassen og ikke ha nok til å betale med. 😾 Jeg pleier ikke å ha med meg noen handleliste. Handlenett og fruktnett må med!

 

REMA1000:

  • Egg, 37,50 kroner.
  • Skummet melk, 16,90 kroner. Det var halv pris på melken; derfor fikk jeg to for prisen av en. 👍
  • Makrell i tomat, 14,90 kroner.
  • Makrell i tomat, 14,90 kroner.
  • Bananer, 26,39 kroner.
  • Klementiner, 13,20 kroner.
  • Totalt, 124,00 kroner.

Meny:

  • Økologisk grønnkål, 39,90 kroner.
  • Rabatt, 30,00%, -11,97 kroner.
  • Økologisk blomkål, 34,90 kroner.
  • Totalt, 63,00 kroner.

Jeg får plass til alle kjølevarene på den nederste hyllen i kjøleskapet, så det er jo ikke noe rart at jeg ønsker meg et mindre kjøleskap! Planlegger å kjøpes det i løpet av 2020. Bananene holder seg best i romtemperatur.

 

Forrige mathandel.

Frokost. Punktlighet.

 

 

 

Hvorfor?!? Jeg svarer!

 

 

I dag fikk jeg følgende melding av en leser som kaller seg B!.

“Hei!🙂 Jeg må bare spörre p.g.a nysjerrighet, hehe. Hvorfor spiser du slik som du gjör? Hvorfor så mye melis? Spiser du ikke middag? Varm mat? Får du i deg nok näring? 🙂”

 

Jeg svarer så godt jeg kan på fem spørsmål:

 

Hvorfor spiser du slik som du gjør?

-Det er fire gode grunner til dét:

  1. For å bli slankere. Og det har jeg blitt! 🙂 Jeg var ikke akkurat feit, men jeg hadde fått for mye “polstring” på kroppen, og det er ikke sunt. Noen sier at de er fornøyde med å være overvektige, men det er ikke sikkert at deres indre organer og skjelett er enige! Jeg trives bedre med å være slank. Flere kan trygt spise mindre. Vi trenger ikke så mye mat som vi tror. Men mat er godt, da, og det er ikke alltid lett å begrense seg. Dessuten er jeg i førtiårene og forbrenner ikke like lett kalorier som da jeg var yngre! 😃 Ikke alle er klar over at de ikke kan drikke og spise like mye som da de var yngre uten å ese ut…
  2. For å bli sunnere. Dette punktet henger sammen med det forrige, men jeg forklarer litt mer her. Ofte har jeg en periode med spisevindu. Da spiser jeg bare mellom klokken tolv og klokken åtte. Man kan spise hvor mye man vil og absolutt alt man vil i løpet av disse åtte timene for så å faste de neste 16 timene. Da er det bare lov å drikke rent vann. Lurt å spise sunt i løpet av spisevinduet, selv om man i teorien kan hive innpå wienerbrød og sjokolade dagen lang. Jeg håper at jeg klarer å forebygge hjerte- og karsykdommer og kreft ved å leve sunt og slankt. Trivsel med egen vekt er også symptom på et sunt liv. Jeg foretrekker økologiske varer!
  3. For å spare penger. For noen år siden startet jeg å skrive opp alle dagligvarer, og prisene på hver eneste vare, i et privat regnskap. Det gikk mye penger til unødvendige ting som for eksempel sjokolade. Jeg bestemte meg for å slutte helt å kjøpe kaker, godteri og frossen pizza til meg selv. Unntaket er den sporadiske, ekte marsipanen. Allerede da sparte jeg mye i måneden. Nå har jeg gått litt lenger ved å gi meg selv et ukentlig matbudsjett på 300,00 kroner. Sparer opptil to tusen kroner i måneden på mat nå! 👍 Blir kanskje litt ensformig mat, men så lenge jeg har en økologisk kål og egg i huset, så føler jeg meg rimelig trygg. Kål inneholder kalsium, c-vitaminer og veldig mye annet sunt.💚
  4. For å spare dyr for lidelse. Jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser lite kjøtt. Når jeg først spiser kjøtt så velger jeg økologisk og frittgående dyr. Grøstad-Gris, for eksempel. Kjøttindustrien kan være fæl mot dyr! 😦 Skammelig hvor likegyldige folk flest er når de handler og gafler i seg torturerte dyr uten å tenke seg om! 😡

 

Hvorfor så mye melis?

-Av samme grunn som at du antageligvis spiser sukker på din grøt og syltetøy på din brødskive? 😊

Jeg er glad i søtt og kunne ikke tenke meg havregrøt uten melis eller sukker! 😋

 

Spiser du ikke middag?

Jeg spiser opptil 3-4 ganger om dagen, så jo, jeg spiser middag.

 

Varm mat?

-Grøten er som regel varm, hehe! 😋 Jeg har aldri lært at grønnsaker er sunnere når de varmes opp enn når de er rå?!? Unntaket er belgfrukter, som erter og bønner, med mer: De må kokes før de spises. Poteter, likeså. Jeg spiser helst ikke poteter. Jeg foretrekker råkost, jeg. Vi har godt av å tygge litt rå grønnsaker. Godt for kjevemuskler, tenner og metthetsfølelsen. Næringsinnholdet er inntakt. Smoothie har jo blitt så populært, men egentlig er det jo bare baby-mat, hehe!😺

 

Får du i deg nok næring?

-Jeg får i meg nok næring. Føler meg energisk, lett og sunn! Husk på at olivenolje, fet fisk, nøtter og frø er svært kaloriholdig mat! 😊

 

 

 

 

 

Måltid nummer tre. Spisevindu for én dag.

 

 

 

I dag ble det et spisevindu på åtte timer, gitt, selv om det ikke var planlagt. Det tredje og siste måltidet mitt var overstått klokken 20:00.

Jeg fant frem en av de kuleste ingredienser i det mibanske kjøkken: Gurkemeie.

Jeg åpnet pakken med økologiske havregryn som jeg kjøpte ved forrige mathandel.

Jeg fylte vann i kjelen og lagde to porsjoner gul havregrøt. Spiste dem med melis. To toppede teskjeer per porsjon.

Men først drakk jeg en nypresset sitron tilsatt kaldt vann. Dette var den siste sitronen. I morgen må jeg åpne blomkålen!

Til slutt drakk jeg to sunne kopper urtete. I dag brukte jeg bare ett blad løvetann og én rødkløverblomst.

Jeg spiser ikke mer før i morgen formiddag. 🙂

Jeg klippet gresset i går.

Måltid nummer to.

Frokost.

 

 

 

 

Klippet gresset.

 

 

Da jeg byttet vann i akvariet i går benyttet jeg anledningen til å klippe gresset. Da vokser det jevnt og tett. Ingen blader blir lenger enn, eller skygger for, andre blader. Biologisk sett er vel dette ikke et gress; rosett-planten heter Vallisneria asiatica. Denne varianten har rette blader. Vallissneria asiatica kan også ha bølgete blader. Jeg har hatt denne hardføre planten i 12-13 år.

Jeg har bare planter og snegler i akvariet. Pluss to gamle, barnløse guppydamer.

Jeg fylte opp nytt vann i akvariet og tilsatte plantenæring. Ferrogan inneholder mye jern, noe som gir grønne & fine planter. Jeg lager gjødselvann til både hage- og stueplantene selv. Akvarieplantene får derimot bare kjøpt næring. Akvariet er et lite og lukket system, og overgjødsling vil kunne gi uønsket oppblomstring av alger og bakterier. Del gjerne hvis du har noen erfaring med hjemmelaget gjødselvann til akvarieplanter. Tenker at brennesle-te kan være et alternativ…

 

Måltid nummer to.

Frokost.

 

 

 

 

Måltid nummer to. Nesten som frokosten.

 

 

 

Det var for kaldt for Millie å bli med på tur i dag, men det gjorde ikke noe. Skal være lystbetont, vet du. Jeg, derimot, måtte ut i solen før måltid nummer to.

Jeg drakk en nypresset sitron tilsatt kaldt vann før jeg spiste rødbeter, økologiske solsikkekjerner og økologiske linfrø. Til slutt tok jeg en sleiv full av kaldpresset jomfru-olivenolje. 😊

Frokost.