Frokost nummer 355 og nytt risvann.

 

 

Økologisk jasminris stod til bløt i et glass med vann i natt.

Jeg helte bløtevannet over i en bøtte. Så skyllet jeg risen noen ganger og hellet skyllevannet også i bøtten.

Risvannet kan enten kan settes til fermentering eller brukes som det er til å skylle/vaske håret med. Det gir sterkt og blankt hår. Jeg pleier å blande risvannet med varmt vann i kummen slik at det ikke blir så kaldt å stikke hodet nedi. Fermentert risvann har dog noe bedre effekt på håret enn ferskt risvann.

Vanligvis setter jeg risen til bløt i en større bolle. Da synes jeg at jeg får mer ut av risvannet.

 

Klokken passerte tolv, og et åtte-timers spisevindu åpnet seg:

 

  • Nykokt, økologisk jasminris.
  • En skvett kaldpresset jomfru-olivenolje.
  • Tre fedd hvitløk fra egen hage. Dette var den eneste grønnsaken jeg hadde hjemme; den inneholder nok litt c-vitamin. Men jeg hadde foretrukket å starte dagen med en bedre kilde til c-vitamin og kalsium. For eksempel sitrusfrukt eller blomkål/annen kål.
  • Økologiske solsikkekjerner.
  • Økologiske sesamfrø.
  • Litt gurkemeie og sort pepper. Sort pepper sies å forsterke gurkemeiens helsebringende effekt.

 

Nei til trolling.

Matbudsjett.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg