Frokost nummer 405. Hjemmelaget surkål.

 

 

 

 

For åtte dager siden konserverte jeg en del av den økologiske hodekålen. I dag åpnet jeg glasset for første gang. Hittil har det stått mørkt og i romtemperatur.

Kålen var sprø og mildt syrlig. Akkurat passe. Jo lenger den hadde stått og fermentert i tett glass, jo surere ville kålen blitt.

-Nå som jeg har åpnet glasset så skal det oppbevares i kjøleskapet og spises opp innen fire-fem dager. Fermentert kål sies å ha et høyere innhold av C-vitamin enn fersk kål. Laken skal også drikkes/brukes som frisk dressing. Verken kål eller lake skal varmebehandles.

 

Fermenterte grønnsaker er enkelt å lage selv. De skal ikke erstatte, men være er et sunt og økonomisk tilskudd til, ferske grønnsaker.

 

Dagens frokost:

  • En asjett med hjemmelaget surkål, kjøpte rødbeter og et dryss med økologiske sesamfrø.
  • En asjett med nykokt økologisk jasminris som hadde stått og trukket i vann over natten, to nykokte egg og mer hjemmelaget surkål. Nam! 😊

 

 

Se gårsdagens her! =)

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg