Frokost nummer 414. Kål. Konservering av kål.

 

Jeg visste at det ville bli en del tomme kalorier senere i dag. Derfor valgte jeg meg en mager frokost.

  • Et glass soyadrikk.
  • Økologisk, rå hodekål.
  • Syltede rødbeter.
  • Åtte sorte oliven.
  • En teskje økologisk peanøttsmør.
  • To kopper te med litt soyadrikk i stedet for melk.

Jeg forventet at dette ville bli den minst smakfulle frokosten min noensinne, men den var faktisk ganske god! 👍 Spiste den over kjøkkenvasken på grunn av rødbetene…

 

Kartongen med soyadrikk var heldigvis ikke fôret med aluminium. Da kan jeg trygt fortsette å kjøpe denne. Mange kartonger med plantebaserte alternativer til melk har jo aluminium på innsidene. Det er ikke bra å få i seg for mye aluminium. Det er for eksempel derfor jeg foretrekker å kjøpe sardiner på glass fremfor på hermetiske bokser.

 

Rett før frokosten syltet jeg noe av den halve økologiske hodekålen som jeg kjøpte tidligere i uken.

Selv en halv kål er mye å spise for én person før den råtner!

Jeg fylte et rent norgesglass med små, og deretter store, biter av rå kål. Mens jeg delte opp kålen så stod en kjele med vann på komfyren. Tilsatte vannet en klype grovt havsalt. Da vannet var fingervarmt skrudde jeg av platen og skjøv kjelen til siden. Saltet løste seg raskt opp i vannet. Jeg helte saltvannet over kålen i glasset og lukket det. Glasset ble satt på en skål i et mørkt skap i romtemperatur på kjøkkenet.

Når kålen begynner å fermentere så kan det bruse over litt de første dagene. Kålen kan spises om tre-fire dager eller om et år. Blir nok å servere den til en mibansk frokost på bloggen. =)

Var gårsdagens frokost like mager?

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg