Frokost nummer 440 og 8 dager med 8-timers spisevindu.

 

 

 

Dagens frokost bestod av:

  • 8 jordbær. Her har jeg brettet ut jordbærkurven slik at bærene synes på bildet.
  • Risgrøt. Da jeg helte risen i kjelen før koking drysset jeg også gurkemeie over risen. Da grøten var klar til servering så la jeg først et lag med risgrøt på asjetten. Så dekket jeg grøten med en teskje med melis. Jeg la deretter lag nummer to med grøt øverst og toppet dette med enda en teskje melis, smør og kanel. Risgrøten ble laget på skummet melk. Veldig godt! Risgrøten ble servert på denne måten fordi jeg ikke har noen dyp tallerken eller skål. =) Røring av grøt og sukker på en flat asjett er ikke lurt.
  • Et glass skummet melk.
  • 16 mandler.
  • To kopper te med melk.

 

Apropos gurkemeie: I to-tre år nå har jeg forsøkt å dyrke gurkemeie ved å sette knoller fra matbutikken i jorden innendørs. Jeg har fått et par fine grønne planter som har levd i noen uker, men det har vært dårlig med rotutvikling! Derfor har jeg lagt gurkemeie-prosjektet på hylla. Likevel har jeg nå fått en ny gurkemeie-spire blant potteplantene. Det lå nok en gammel gurkis-knoll i jorden fra i fjor. =)

Åtte dager med et spisevindu på åtte timer:

Fra og med i dag, søndag, 22. september til og med neste søndag, 29. september, skal hele mitt daglige matinntak skje mellom klokken 12:00-20:00. Utenom disse åtte timene skal jeg bare drikke vann; ikke te av noe slag eller noe annet enn bare rent vann. Drikker jo så klart så mye vann jeg vil utenom spisevinduet.

Dette er blitt et ganske populært spisemønster som folk bruker enten i perioder eller for resten av livet for å rense kroppen og gå litt ned i vekt. Jeg har gjort dette flere ganger, og jeg trives med det. Mange kaller spisemønsteret for en “periodisk faste”. Jeg foretrekker et “åtte-timers spisevindu”. Men det er totalt likegyldig hva du kaller det, for virkningen er jo den samme. Mer informasjon finner du ved å google “intermittent fasting” eller “periodisk faste”.

Noen positive sider ved et åtte-timers spisevindu:

  • 16 timer uten mat å forbrenne gir kroppens celler en god pause og anledning til å kvitte seg med avfallsstoffer.
  • Antall veksthormoner i kroppen øker og dette kan forebygge kreft, redusere betennelser, forebygge osteoporose og aldringstegn generelt.
  • Etter noen timer uten mat starter kroppen å forbrenne fettlageret i leveren. En sunn vektnedgang kan være resultatet. Fordi fasten ikke er lenger enn 16 timer så tærer ikke kroppen på musklene; den tærer bare på fettlageret.
  • Mange opplever en klarere/raskere tankegang og bedre konsentrasjon som en følge av dette, og, ja, det har jeg selv erfart! =)

 

I tillegg til den daglige mibanske frokosten skal jeg derfor også dele med dere alt jeg spiser i løpet av disse neste åtte dagene.

 

PS: Jeg kommer ikke til å fortelle om vannet jeg drikker utenom spisevinduet eller til/mellom måltidene. 😺

 

Dagens lunsj:

  • To rå eggeplommer i et glass med litt skummet melk.
  • Et knippe av gressløken som jeg høstet på parsellen sist.
  • Resten av jordbærene. Nydelte, rå og blandet med litt melis. NAM!

 

 

Jobbet et par timer i hagen i dag. Den nedre delen av parsellen min ser pen ut i lav kveldssol! 😃

 

Kveldsmaten ble inntatt rett før klokken 20:00 og bestod av:

  • En rå stilk på en økologisk blomkål. Stilken er den beste delen på blomkålen, men den glemmes ofte og havner i søpla.
  • En økologisk gulrot.
  • Et par blingser av nybakt havrebrød. Rett fra stekeovnen. =)
  • Tre teskjeer økologisk peanøttsmør.
  • Tørket oregano fra egen hage.
  • To kopper te med melk.

 

Nå er spisevinduet mitt lukket. Bare vann frem til klokken 12:00 i morgen. Jeg har vært gjennom dette flere ganger før. Derfor er kroppen min vant til det. Den første gangen følte jeg en sterk sult de to første dagene før spisevinduet åpnet seg. På den tredje dagen var dog sultfølelsen helt borte.

Dette er trygt for alle friske, og for mange syke, mennesker. Er du i tvil så spør du legen din før du starter.

 

Hvor rask var gårsdagens frokost? Det ser du her! =)

 

 

4 kommentarer
    1. Risgrøten din er så gul at den likner på eggost. Nam, barndomsminner..nabokona var fra landet og kunne mangt og meget på kjøkkenet. Eggosten hun laget var gul, søt og med masse sukker og kanel på.

      Beundringsverdig å klare og drikke rå eggeplomme. Jeg vet jeg ikke ville klart det. 😁Jeg som mislikte eggedosis fra tidligste barndom..æsj, rå egg med sukker, lissom.

    2. Eggost har jeg aldri hørt om før nå, men det hørtes jo godt ut. =) Når det gjelder rå eggeplomme så kanskje det er lettere å svelge om man knuser den med en rørepinne eller teskje. Eggedosis som er så godt, da, Oldie! 😆

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg